Danijela Vranješ – žena sa ideološkom (trans)misijom

U svom školskom habitatu, sve ljudske horizontale ređa vertikalno, jer smatra da je duhovnost lepota koja će spasiti svet. Igrajući se sa decom, socijalizuje dete u sebi i ne podleže zakonima starenja. Njeno polje delovanja je gluma, a karijera joj je nužna životna posledica. Ono što su joj godine mudronosno šapnule, sa radošću prenosi drugima, bez pomisli da prekine kontinuitet učenja. Prosvetnih aspiracija i duhovne fluorscencije, nikada blistavija – Danijela Vranješ.

 

Doživljavaš li glumu kao profesiju ili kao igru?

Pa sada već u ovim godinama, kako-kad. Srećna sam kada mi dodele ulogu u kojoj se sa radošću zaigram, ali neke stvari radim isključivo radi novca.

Kvalitetni glumci se često poistovećuju sa decom jer ih spaja jedna ista osobina, a to je radoznalost. Smatraš li sebe detetom u telu žene?

Bojim se da je tako. Divno je to što nam priroda posla omogućava da negujemo dete u sebi, a manje je divno što to nije uvek praktično za život.

Predaješ u dečijoj školi glume. Kakve su nove generacije dece koja teže kulturi i umetnosti? Kakav je njihov odnos prema savremenom svetu?

Da, sa posebnom ljubavlju i pažnjom radim sa decom i mladima. Verujem u njih i to mi se vraća tako što stasavaju u ozbiljne ljude, a nekoliko njih su sada već ozbiljni glumci. Deci treba poverenje i poštovanje. Treba im podrška u tome da idu svojim putem. Ja se trudim da kroz glumačke vežbe podržim njihovu individualnost i da ih naučim da misle. Nove generacije brže sazrevaju, a talenat se već jako rano primeti.

Rambo Amadeus je izjavio sledeće: ’’Nacionalizam je tema za one koji imaju platu do 300 eura mesečno. Kada plata pređe 500 eura onda počinje  razgovor o garderobi i kafićima. Kada pređe 1000 eura onda su top teme zdrava hrana, letovanja i zimovanja, a kada se popne na više od 3000 eura, onda ljudi pričaju o vremenskoj prognozi i ljubavi.’’ Da li to znači da nam je potreban visok standard da bi se okrenuli jedni drugima?

Činjenica je da je narod željan svega. Pre svega sigurnosti, u smislu da bar do sledećeg letovanja može da se planira život. Živi se sa strahom od egzistencije, obrazovanje je podeljeno. Slažem se sa Rambom. Neće gladno čeljade u pozorište. Ne ide. Pritom, ne mislim samo na glad za hranom.

Predsedničke kampanje jasan su pokazatelj koliko su političari zapravo vrsni komičari. Ko bi se bolje snašao u čijoj ulozi? Glumci kao političari ili političari kao glumci?

Glumci ne treba da se bave politikom. Dat nam je mnogo plemenitiji zadatak. Da razumemo svakojake ljude i da budimo i ukazujemo. Politika je lažljiva, a dobra gluma istinita.

Prešlo se iz socijalističkog sistema u kapitalistički u kojem se ceni samo ono što je monetizovano. Posledice su veoma loše. Sve što nema cenu i ne može da se kupi, nekome smeta. Koji sistem bi poboljšao kvalitet kulture i nemonetizovanih vrednosti na viši nivo?

Država to mora da uzme u svoje ruke. Da zaštiti kulturu. Da podrži umetnost. Postoje razni, provereno dobri modeli zakona o kulturi i samo ih treba primeniti.

Foto: Dalibor Danilović

Rečenica koju izgovaraš u filmu ’’Munje’’ pamti se kao jedan od najupečatljivijih izraza srpske savremene kinematografije: ’’Locirajte svoje mesto u koordinatnom sistemu konfuzije.’’ Kako sebe lociraš u današnjem sistemu konfuzije? Kakve su ti koordinate?

Ha, ha… Hvala slučaju na toj čarobnoj epizodi koja me je naučila da broj replika ne čini ulogu, ali glumac itekako. Pa, hm… Moja ćerkica mi je poprilično odredila kooordinate. A u poslu na žalost, one zavise od drugih osim ako nisi producent, a ja za to baš nisam talentovana.

Da li konstantna zapitkivanja o majčinstvu pomalo sadrže i notu degradacije žena u globalnom smislu?

Hvala ti na ovom pitanju. Totalno. Bar da smo kao majke više poštovane, ali nažalost….

Gubimo li lepotu jureći za lepotom?

O, da. Ono što čini lepim nekoga su greške i mane i to kako ih nosimo i podnosimo. Za mene će to uvek biti tako.

Sa kim si bila na akademskoj klasi?

Moju zanimljivu i darovitu klasu FDU93 čine: Sič Danijel, Paulina Manov, Nikola Bulatović, Nataša Marković, Nebojša Ilić, Vladislav Mihailović, Tomić Ivan, Dijana Marojević, Danica Zdravić, Saška Milković, Saška Guberinić… I naša draga pokojna Olgica Pešić. Neki se bave glumom, neki pedagogijom… Neki su izašli iz posla, ali su svi divni i odolevaju vremenu.

U kojoj meri je vaša generacija doprinela kulturološkom razvoju zemlje?

Mi smo dali sve od sebe na studentskom protestu ’96-te i ušli u istoriju. Mi smo izdržali ono što bi mnoge danas dotuklo.

Foto: Dalibor Danilović

Virus koji je viralno zahvatio Balkan, načinio je od ljudi hipnotisanu zombi masu. Veruješ li u izlečenje ili u moralnu apokalipsu?

Ne verujem u grupna izlečenja više, ali verujem u pojedinca. Radom na sebi i svom mikrosvetu mi pomažemo i drugima.

Da li je religija opijum za narod ili jedini izlaz iz kuće strave i užasa?

Vera je važan deo mog života. Danas kada se ne živi u vertikali, imamo nesagledive posledice.

Nastavi rečenicu: Slobodan čovek je onaj koji…?

…Onaj koji je shvatio da se sloboda postiže iznutra i isključivo iznutra.

Kojoj sceni iz domaćeg filma uvek daješ moć da te rasplače?

Kada Ljilja Blagojević u filmu Nož kaže Lauševiću: ’’Đes ti dosad sine?’’
I kad Boško Buha umire i ide Oliverova pesma…

Da li je scena mesto na kojem emituješ vrhunac svoje moći ili svojih slabosti?

Jeste. Trenutno mi jako fali ta sloboda. Jako.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *